olleusa.blogg.se

Tja! Mitt namn är Olle Berggren och är 18 år gammal. På den här bloggen kommer du kunna följa mitt år som utbytesstudent i USA hos mina värdpappor Will & David som bor i Charlottesville, Virginia.

Utbytesstudent, värdfamilj & stad

 
Hej!
Jag har velat åka till USA som utbytesstudent i ett par år nu. I nian var nog första gången jag tänkte på att det var någonting jag ville göre. Så när jag i höstas (2012) fick reda på att jag hade blivit antagen hos YFU, Youth For Understandning, blev jag naturlligtvis väldigt glad!
Nu, mer än ett halvår senare, håller jag på att packa för fullt för min avresa den 29de Juli! I våras fick jag ett samtal från YFU där de sa att de har hittat en värdfamilj åt mig. Jag ska bo hos mina två värdpappor Will & David! Eftersom att de är homosexuella var jag tvungen att godkänna detta, jag kunde alltså ha nekat att jag ville bo hos ett homosexuellt par (vilket jag förövrigt tycker är fel att man ens ska få chansen att göra), detta var aldrig någonsin ett alternativ för mig! Jag blev hur glad som helst över detta besked och kunde inte vänta på att få veta mer om min värdfamilj.
Så, jag ska alltså bo hos mina värdpappor Will & David. De bor i staden Charlottesville som ligger ganska centralt i staten Virginia. Virginia ligger längs USAs östkust norr om North Carolina. De andra staterna det gränsar till är West Virginia väster om, Kentucky väster om, Maryland norr om, North Carolina söder om och Tennessee söder om. Charlottesville ligger som sagt ganska centralt, lite norr om mitten av Virginia. 2 timmar norr ut ligger USAs huvudstad Washington D.C.
 
Charlottesville är en stad på 45 000 invånare i stadskärnan och ca 190 000 i storstads området. Där kommer jag att senior year på high school, skolan heter Charlottesville High School. Där ska jag försöka ta en plats i det amerikanska football laget genom att gå på try outs som börjar den 1a Augusti. Om jag kommer med i laget kommer jag att spela för Charlottesville Highschool Black Knights!
Förutom High School har Charlottesville även ett College, University of Virginia, UVA. Där går ca 20 000 college elever som utökar invånar antalet i staden under läsåret! UVA har till mitt stora intresse ett football team! Virginia Cavaliers football team spelar NCAA division 1 football vilket betyder att de spelar i den högsta ligan och möter de bästa college lagen i landet. deras hemmaarena tar ca 65 000 åskådare. Där jag hoppas få sitta och kolla på ett antal matcher när Cavaliers spelar.
Will, min ena värdpappa jobbar som körledare för kören på Charlottesville High School, där jag ska gå. Medans David är earth science lärare på Albemarle High School, CHS närmaste konkurrenter. De båda har sagt att de ser fram imot när Black knights möter Albemarle i sport evenemang, speciellt football där jag hoppas få spela! Jag har nu kunnat lärt känna både Will och David under dessa månader och kan verkligen säga att jag inte kunde vart mer nöjd med min placering! De är hur snälla som helst och jag är säker på att vi kommer få ett underbart år tillsammans.
 
Det vart ett långt första inlägg men jag tyckte det kändes nödvändigt att få med allting eftersom att det har hänt väldigt mycket sedan jag blev antagen hos YFU!
Nästa inlägg kommer snart! hej så länge
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Thomas Övergaard
skriven :

Önskar dig all lycka nu Olle, blir kul att följa ditt år på andra sidan Atlanten. Var rädd om dig!!

/Thomas

2 Maria van Beek
skriven :

Hej Olle,
Jag skriver till dig för jag fick just veta från din pappas kompis Mikael Öhnfeldt (som är gift med min syster) att du ska flytta till min hemstad Charlottesville för att gå på c-ville High School!!
Vad festligt att världen ändå är så liten!
Jag bor där med mina 2 döttrar och driver mitt företag Formia design som guldsmed!
Behöver du någonsin råd hjälp stöd eller bara svenskt sällskap (tror jag ju inte) så tveka inte att höra av dig!! +1-434-981-8389
Just nu är vi dock hemma i Sverige på semester till 18 aug. Och bor bl.a. Hos Öhnfeldt ;-)
Med vänlig hälsning, Mia