olleusa.blogg.se

Tja! Mitt namn är Olle Berggren och är 18 år gammal. På den här bloggen kommer du kunna följa mitt år som utbytesstudent i USA hos mina värdpappor Will & David som bor i Charlottesville, Virginia.

Hawaii day 1 & 2

Day 1:
Uppstigning klockan 03.00am för att åka till Charlottesville flygplats. Hade knappt någon packning med mig, 16 lbs checkade jag in, bara shorts å t-shirts å linnen typ. Räckte utmärkt :-) 
Efter ett 30 mins kort propeller flight mötte jag upp Jossan, och ett par andra utbytesstudenter i DC som alla var på samma plan till Honolulu! Jätte kul att träffa henne igen och också kul att träffa massa nytt folk redan här.

Bombardier 400, litet propeller plan tog mig första etappen.

Efter en ca 11 timmar flygtur landade vi i Hawaii, på ön O'ahu, i staden Honolulu. Vi kom till hotellet ca kl 2pm lokal tid och checkade in, hotellet som låg 30 meter från strandpromenaden mitt i centrala Honolula!
Vi fick rumsnyckel och träffade de som redan kommit.
Totalt vart vi 111 utbytesstudenter på redan!!
I mitt rum bodde det 3 personer; jag, Chris, och Josh. Vi var tre för Josh hade betalar extra för att få egen säng. Josh var från Tyskland, är jätte trevlig kille.
Chris och jag delade säng, han är från Schweiz och var hur skön som helst. Vi umgicks mycket under resan!
På eftermiddagen gick jag, Jossan och en tysk tjej, Romy, ut för att kolla stan lite. Direkt såg vi en liten halvspontan Hula dans show mitt på strandpromenaden. Så vi stannade och kollade lite.
Riktigt härlig känsla första dagen i Hawaii, riktig hawaii känsla direkt.

Day 2:

Dagen efter var det söndag. Klarblå himmel och varmt väder första dagen! Perfekt timing också då andra dagen var surf och katamaran dagen. Vi var uppdelade i 4 grupper. Man fick välja grupp när man kom fram så vi var ett gäng som kom med samma buss till hotellet som valde blå. Många sköna människor!
Så under dagen gjorde de olika grupperna olika saker. Min grupp började med att bara softa på stranden. Så vi badade, solade, spelade beach volley, football, etc.


Härlig första förmiddag!
Sedan var det dags för oss att surfa. Fyfan vad kul der var!! Man fick dra på sig surf tröjan, hämta sin bräda, sen ge sig ut. Lärarna var där ute i vattnet och hjälpte att pusha på när vågen kom så man fick fart. Efter några gånger lyckades jag att paddla själv utan hjälp och ta vågen. jag kom upp första gången och lyckades ställa mig upp och surfa! Vart hur förvånad som helst! Ramlade några försök men totalt sett fick jag ändå till det. Lyckades få ett flertal riktigt grymma vågor. Var så sjukt kul, längtar redan tills nästa gång jag kan surfa.


Surf's up!

Sen var det en kort paus på 15 min innan vi åkte på katamaran turen. Vi seglade utåt och fick direkt syn på ett par havssköldpaddor!! Hur coola som helst :-D sedan kastade vi ankar så vi kunde få hoppa i och bada. När vi låg där såg vi också en sköldpadda, så jag och en annan, Norska Erik, hoppade i för att simma närmare.
Där är sköldpaddan
Jag längst bort till höger med sköldpaddan precis till höger om mig. Till höger längst bak är Erik.
Jag simmade ca 50cm från sköldpaddan och då ock då tittade han upp över vattnet, hur söt som helst!!
Sedan fortsatte vi segla utåt och vi såg 2st knölvalar!! Var rätt så långt ifrån dock så lyckades inte få en bild men i verkligheten såg man dem rätt tydligt.

Vi kom tillbaka ca kl 2.30 och fick fritid. Så vi gick ett 10-tal till en restuarang på stranden och kollade andra halvan av Super Bowl! Var överlycklig över att jag fick se haha :-D
Här satt vi och kolla Super Bowl

Efter Super Bowl hängde vi bara och kollade in staden innan det var dags för middag.


Utsikt från våran hotell rums balkong! Utöver Waikiki beach.

2 första dagarna, resten kommer snart!!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Mamma
skriven :

Va härligt!!
Längtar till du skriver om resten av dagarna.
Puss kram

2 Mamma
skriven :

Va härligt!!
Längtar till du skriver om resten av dagarna.
Puss kram

3 Mormor
skriven :

Å va vi har längtat efter detta inlägg, jättefina bilder o text. Ser fram mot nästa. Kramar mormor o morfar

4 Dad
skriven :

Attans vad COOLT med surfing!!! Jag ser fram emot att haka på nästa gång! :)
Kul att du fick till det med lite super bowl. Verkligen märklig match...men som du hoppades var Seahawks grymt bra! Vad säger du om Percy Harvin? WOW!
Är inte direkt förvånad att du var först fram till sköldpaddan... :)
Kraaaam

Svar: Yes surfing är verkligen något jag vill fortsätta göra!!
Percy Harvin var amazing! Vilken speed alltså. Innan kick off i andra halvan sa jag till alla att han kommer returna TD, och så gjorde han det haha ;-D
Jag och norska Erik sprang och dök i direkt!!
olleusa.blogg.se

5 Dad
skriven :

haha..."sprang och dök i direkt" :) :D :D