olleusa.blogg.se

Tja! Mitt namn är Olle Berggren och är 18 år gammal. På den här bloggen kommer du kunna följa mitt år som utbytesstudent i USA hos mina värdpappor Will & David som bor i Charlottesville, Virginia.

Hawaii day 3 & 4

Day 3:

Dag tre, måndag, och fullpackad dag! Måndagen var en "kultur dag" kan man säga. Vi hoppa på bussen på morgonen och åkte och kolla på ett par häftiga sevärdigheter.
Första stoppet var centrala Honolulu och stadshuset:
Utanför
Inne, huset är gjort som att se ut som en vulkan, rätt häftigt!
Alla tjejer framför statyn av förta (och enda) Hawaiianska drottningen
Alla killar framför en av kungarna. Detta var då innan Hawaii blev en del av Amerika, det var ett kungarike innan.

Nästa stopp var Dole pineapple plantage. Var jätte kul att få se hur annanaserna växer samt att prova deras berömda "Dole Whip" som är typ Annanas mjukglass, väldigt smarrigt!
Pineapple
Jossan levererar!

Haha va ju tvungen att kliva in också ;-)

Det var ett snabbt stopp, sedan bar det av mot en jätte mysig liten laid-back surf stad på norra kusten av Oahu. Det är norra sidan där de riktiga surfarna surfar ;-) vågorna kan bli upp mot 20 meter! Där hålls det många stora surftävlingar. Så vi stannade för att kolla in staden, äta lunch, och kolla på vågor.
Lunch på ett jätte nice burger place. Annanas på burgaren! Hur gott som helst :-)
Sedan gick vi till stranden för att kolla lite vågor.

2 surfare var ute och körde, fick ingen bild tyvärr.
Hela gänget, alla 111, samlade på stranden!

En fullspäckad dag minst sagt, och det var inte över än! Nästa stopp: Polynesian culture center.
Det var ett stort ställe där man kan lära sig om polynesisk kultur på de olika polynesiska öarna. Olika öarna hade olika shower, och man kunde ta hula hula lektioner och Ukele lektioner bland annat. Det var jätte häftigt.
Dans show från ön Tonga. Här började det regna också!
Samoa! Han gjorde eld med bara pinnar, öppna kokosnötter mm. Hur ball som helst!
Sedan åt vi middag och kollade sen på huvud showen. En 1.5 timme lång dans show med danser från de olika öarna. Bland annat Māori Haka och riktigt coola eld nummer!!

Day 4:
Och så var det tisdag. En 100% beach day! Vi åkte till en annan del av ön för att komma till en jätte fin strand där vi var i princip själva. Tyvärr var det mulet och det kom även någon enstaka regnskur. Men det var fortfarande varmt och vi hade huuuur roligt som helst! Bada på som vanligt, spela 2 touch football på stranden, spela volleyball mm. Riktig glidar dag, väldigt skönt.
HAWAII
Svenskarna
Football (med runningback star himself i bild ;)
YFU står det! Jag ligger som nr två på de understa sträcket på"F'et". Gröna shorts ;-)

När vi kom hade vi en liten stund fritid och tid att göra oss iordning för middag på Hard Rock Café!
Gitarrer i hela taket! Sjukt grymt :-D
Smarrig burgare! (Vi kunde tyvärr inte välja ribs..) men sablans vad god burgaren var!

Svenska Olle, Danska Signe, Svenska Jossan, och Svenska Otto. Good dinner company!

Det var allt från dag 3-4. Snart kommer resten!
Måste ge en shout out till Tre Kronor också!! Skön första seger mot Tjeckien! Satt och lyssna på hela matchen på sportradion i skolan. Riktigt kul :-D fick lite blickar när jag jublade högt mitt under en klass debatt i Government klassen haha.
Imorgon (torsdag) har vi snowday! Börja snöa idag kl 5pm och de ska snöa hela natten!! Runt 1-2 feet ska vi få. Hoppas på stängt på fredag också så jag kan se Sverige-Schweiz!