olleusa.blogg.se

Tja! Mitt namn är Olle Berggren och är 18 år gammal. På den här bloggen kommer du kunna följa mitt år som utbytesstudent i USA hos mina värdpappor Will & David som bor i Charlottesville, Virginia.

Beach, beach, lite mera beach och familje återförening!

Hej!!!
Nu har det gått aaaalldelles för länge sedan ni hört från mig! Ber om ursäkt för det.
Drar en sammanfattning av vad som hänt;
Först hade jag två riktigt roliga veckor på stranden, två väldigt olika veckor, men roliga! Första var med några av mina senior kompisar, vi hade hyrt ett hus ute på outer Banks i North Carolina. Vi hade det riktigt härligt med grymt väder!
Gänget i mitt hus, så var det massa andra hus runt omkring med folk både från vår skola och massa andra skolor.
Inte särskilt kommersiellt direkt ;-) hur nice som helst!
På kvällarna gick man runt till andra hus runt omkring på fester olika dagar. Det här är dom ända 3 bilderna jag lyckades ta haha..

Så en hel vecka bodde jag på stranden, men inte nog med det; när de andra åkte hem till C-ville efter en vecka så mötte jag upp med Will för att stanna ytterligare en vecka på en annan beach på outer Banks, den här veckan tillsammans med våra vänner i familjen Craft!
Solnedgång


Flyga drake
Minigolf



Grävde ett hål haha!
Sedan satte jag mig ner för att vänta på stora vågor så man fick vatten i poolen ;-)
Å så kom det, när jag inte var beredd så blev en liten chock när vattnet kom rinnandes upp i byxorna ;P
Sand skulptur
Elliot Craft till vänster, hans kompis Ashton i mitten som följde med, och jag till höger
Lyckades också kliva upp ur vattnet med en riktigt vass frisyr, kan bli nya looken.. ;-)

Obligatoriska selfies...
Brasa på stranden


Pussel bygge
Stranden
Jag och Drew Craft (pappan) åkte en dag till ett ställa för att leta efter och plocka clams! Han hyrde utrustning och så drog vi ut
Här var första omgångens fångst! Var riktigt kul att leta efter dom, och extra kul att vi hitta så många :-D nästa omgång hitta vi ungefär lika många, så blev en rejäl fångst totalt!
Som vi sedan kokade med vitt vin, oliv olja, och vitlök. Huuuuur gott som helst!!!

Så det blev totalt två veckor på stranden i rad för mig, kan ju inte säga att man klagade direkt... Underbart verkligen! Finns inget bättre en livet på stranden. 
Dagen efter vi kom hem till C-ville igen så var det söndag och efter nästan ett heeelt år så var det dags för min älskade svenska familj att komma!! 
Var helt galet att se dom köra upp på 3730 Glenaire drive.. När jag åkte för ett år sedan kändes det som att denna dag låg lååångt långt bort i framtiden, och sen sa det bara poff så var den här! Var verkligen helt underbart att få krama om mamma, pappa, och Ida igen efter all denna tid :-D 
Nu har der gått nästan 2 veckor och vi har redan hunnit med en massa saker! Första veckan spenderades i Charoittesville där vi visade dem runt, tog dem till skolan, University of Virginia's campus, downtown, etc. 
Sedan efter en vecka åkte vi 4 på en roadtrip söder ut ner mot Charlotte i North Carolina, sedan ner till Savannah i norra Georgia, och nu sitter jag här i sängen på hotellet i Charleston i South Carolina. Imorgon fortsätter vi lite norrut till Beufort där vi bara ska sova över en natt för att ta färjan på lördag till ön Ocracoke som det med tillhör the outer Banks of North Carolina där sista veckan här i USA ska spenderas i ett hus vi hyrt tillsammans med Will och David.
Så, här kommer bilder från när familjen anlände tills nu:
Första bilden tillsammans hemma i Charlottesville
Mamma lär känna katten Shirley
Hela stora familjen innan vi gick in på Monticello, som är huset Thomas Jefferson designade och bodde i i slutet på 1700-talet.



Provade å skriva med fjäderpenna och bläck där, pappa å Ida skrev Thomas Jefferson's slagord, medans jag såklart såg till så att Djurgården är representerade på denna historiska plats ;-)
Middag!
Så var det dags för fest! Vi hade en fest där vi bjudit in alla personer som betytt mycket för mig det här året, både kompisar från skolan och kompisar till Will och David (och nu mig såklart) och 2 av mina lärare, alla personer som jag lärt känna under året och haft det så sjukt roligt med!
Här av vi boysen
Familje kompisar Jim Neal sr och jr till vänster, och the Runkles till höger!
Drew Craft, Aggie Craft, och till höger min public speaking lärare Jen Horne
Familjen och Xenia, kompis från skolan som har en dansk mamma.
Trevor Craft, Elliot Craft, Dave Stipes, och Virginia-Lee Stipes
Familjen

Var hur lyckad fest som helst, obeskrivligt hur mycket det betöd för mig att alla dessa underbara människor ville komma och säga hejdå!!



Vi tog familjen på hike, visade upp charlottsville's fina natur. Här uppe på Humpback rock 
Sen lunch på lokalt beer brewery, de med åldern inne blev det öl-provning för innan lunchen ;-)



Introducerade amerikanska tailgate sporten Corn hole för familjen
Första stoppet på roadtrippen var såklart outlet mall, lite shopping lyckades vi få till där.. ;-) stannade även på en annan outlet iförrgår där det blev lika många påsar till haha...
Åkte till en nöjespark i Charlotte också, grymt var det! Rollercoasten ni ser här heter "The intimidator" typ "avskräckaren" och var den bästa och grymmaste bergådalbanan jag någonsin åkt!!! Lär dröja länge innan man åker en lika bra igen! Galet bra :-D
Fint hotellrum i Savannah, Georgia
Skaldjur till middag, här snow crab legs, maaagiskt gott!!
Morgon jogg med hela familjen här i Charleston från imorse, hitta en liten båt i hamnen, bara 92 for lång men vi slog till ändå, tar den hem istället för flyget ;-)
Och lite relaxing på hotellet fick vi in också.

Det var en lite snabb recap på vad som hänt senaste veckorna! Igen, ledsen att set tog sån tid. Blir nog ett inlägg efter sista veckan på beachen innan det blir dags för oss att komma hem till Sverige, inte långt kvar nu!! 
Och har hört att det är riktigt kallt hemma..... Men oroa er inte, jag planerar att ta med varm väder hem, så håll ut i nån vecka till sen blir det sommar på riktigt ;-)
Take care så hörs vi, och ses snart! Kram
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Farbro Rick
skriven :

Vad härligt ni ser ut att ha det!!! Längtar tills vi ses.
Hälsa alla
Kram Tessan och Rickard från ett blött grått och kallt Svedala 😊

2 Lottie
skriven :

Åh vad ni har det härligt. Njut av allt!!
Kram Lottie

3 Mormor
skriven :

oj va mycke härliga bilder. Tack! Om en dryg vecka ses vi. underbart! Som vi längtar. Mormor o morfar.

Svar: Längtar gör jag här med! Ses snart, hälsa morfar! :D kram
olleusa.blogg.se