olleusa.blogg.se

Tja! Mitt namn är Olle Berggren och är 18 år gammal. På den här bloggen kommer du kunna följa mitt år som utbytesstudent i USA hos mina värdpappor Will & David som bor i Charlottesville, Virginia.

Hawaii day 6, 7, & 8

Fortsätter på hawaii veckan då! 
Day 6:
Torsdag blev det och det var dags för Pearl Harbor! Första stoppet var vid the war ship USS Missouri. Där vi fick en guidad tur runt i båten, och så hjälpte vi till med lite välgörenhets jobb, alla fick en trasa och så gick vi runt och skrubba relingen. Vi hjälpte till i ca 30 minuter, sedan fick vi gå in i båten till ställen "vanliga" gäster inte får se! 


USS Missouri. Alla hade på sig T-shirten vi fick när vi kom til hawaii, så alla såg likadana ut!
För däck på skeppet!
Här är den exakta platsen där det hade ett bord och signade fredsdokumentet efter andra världskriget! Riktigt coolt att se.
I aktern av båten hade de alla state flags så här är jag och Laura från Schweiz som också bor i virginia. Stolta hållandes våran state flag ;-)

Efter det åkte vi vidare och stannade för en snabb lunch, sedan vidare till en memorial place för skeppet USS Arizona som sjönk under japanska attacken på Pearl Harbour under andra världskriget. Skeppet ligger fortfarande kvar på botten tillsammans med massa avlidna soldater. Memorial ligger ovanpå vraket.
USS Arizona memorial


Oljan ner ser kommer från skeppsvraket. Fortfarande efter all denna tid bubblar det upp olja..
Här på väggen står namnen på alla som omkom på USS Arizona den 7de december 1941.
Att få komma till en sådan historisk plats som Pearl Harbour var riktigt ballt. Så intressant att se vad som faktiskt hände, glad att jag fick uppleva detta.
Hela gänget!

Jag och Schweiziska Damaris.

Efter Pearl Harbour hade vi fritid i Waikiki i ett par timmar innan middagen. Det spänderade vi genom att glida ner till stranden och sola och bada. Var lite roligt, när vi kom dit var det fullt med folk. Jag och två andra killar gick ut i vattnet och började kasta football i en liten circel. Sedan kom mer och mer av alla utbytesstudenter och ville var med så tillslut var vi säkert 25 personer som stod i en stooor circel och kastade runt. Vi tog iprincip över hela vattnet haha. Var riktigt kul att så många ville vara med och kasta! :-D

Day 7:
Fredag, näst sista dagen och det var dags för att hika upp för den döda vulkanen Diamond head! Andra halvan som redan gjort det hade snorkling denna dag. Så hälften av oss, ca 55 pers stack för att hika! Ett par av oss bestämde oss för att springa upp! Hiken var ca 1 mile (1.6km tror jag?) och vääldigt brant uppför med trappor och backar. Efter en väääldigt jobbig löptur kom jag upp på ca 9.30 min. Snabbaste tiden var någon spinkig soccer spelare som sprang på 8 min någonting.. (Inga muskler, ingen mjölksyra ;-))) haha.
Men väl uppe, oj vilken utsikt! Galet fint var det!!
På väg till "starten"
Utsikten! Honolulu city är det man ser.
Svensk, dansk, svensk, mexican, norsk, & tysk!
Svensk gäng! 
Och hela gänget! (Eller aa, halva)
Och så fira lite efter att vi kom upp och mer säkra haha ;-)

Vi åkte sedan tillbaka till base, dvs hotellet och downtown Waikiki. Ännu än gång hade vi ett par timmar fritid som vi återigen spenderade på stranden, härligt!
På kvällen var det dags för Luau! Luau är en slags Hawaiiansk fest. Man äter massa god mat, kan titta på shower, kasta spjut, få "tatueringar" etc. Var hur kul som helst och en perfekt avslutning på en GRYM resa!!

Vi va ett gäng killar som köpte varsin Hawaii skjorta och lays! Kände oss riktigt local haha..

Jag och norska Eriks tatueringar ;-) hans säger "Northug" så är riktigt skönt att han total floppa i OS haha!! 22 på mig såklart!
Jag, Danska Signe, och Norska Erik

En av de som jobbar där klättra upp i ett träd och kasta ner massa blommor. Fånga man en så innebar det love eller något. Jag fångade en så antar att han tyckte om mig lite extra ;-)


Lite show och så plocka de upp den traditionella hel stekta grisen som grillas under marken på en bädd av heta stenar! Smaskigt! (Kass bild dock)

Och så var det middag, buffe! Och så show på det!
Längst till vänster på scenen i blad kjolen och kokosnöt bh-n är Svenska Otto som blev vald att gå upp på scenen! Han var grym haha :-D

Och så en rättså mysig bild man tog med några vackra damer.. ;-)

Luau var en grym upplevelse! Och en härlig sista kväll med hela gänget.

Day 8:
Och så blev tillslut lördag... Och dags att ta farväl och åka hem. Folk hade olika tider på flyg så alla tog olika bussar under lördagen. Vårat plan gick 5pm så vi behövde inte lämna förens 2 bussen. Så sista dagen spenderade vi genom att glassa vid hotellets pool. När bussarna lämnade under förmiddagen gick vi ner och sa hejdå till de som lämna. Jätte sorligt! Efter endast en vecka var det sjukt hur nära man kom vissa av dessa människor. Otroligt många grymt härliga människor som jag hoppas stöta på i framtiden!
Så vi fick en sista soldag innan vi var tvugna att lämna.





Och så lyfte vi.. Fin sista utsikt över Oahu och Honolula innan vi försvann upp i molnen.

Här är lite bilder som jag inte riktigt vet när de passar in i dagarna, de har blivit lite över så postar de här:
Cool bild på massa va oss nere i bubbelpoolen som någon tog från balkongen på våning 17!
Bussen någon dag xD
Finska Alina, Jossan och jag någonstans någon dag, kommer ej ihåg när detta var.

Tror detta är första dagen, inte helt säker haha!

Så, blev ett par långa inlägg om denna vecka, men der förtjänar den! Detta var helt klart en av de bästa veckorna i mitt liv so far. Hawaii är ett fantastiskt ställe, Riktigt paradis, hur relaxed och laid-back som helst, love it!! Verkligen ett ställe jag kan tänka mig att bo på i några år. Och alla aktiviteter vi gjorde alla coola saker som vi såg, obeskrivligt! Och sist men inte minst, alla människor.. Så många av dessa underbara personer som jag hoppas kunna hålla kontakten med livet ut. Går knappt att beskriva vilken vecka vi hade med ord, det var helt enkelt MAGISKT :-)
Stort Mahalo (tack) till alla som gjorde denna resa oförglömlig! 

Ha det bäst hemma i Sverige nu! Och heja Tre Kronor! 
Aloha!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 DAD
skriven :

Grymt sprunget uppför berget! Snygg tatoo! ("Northug".....haha) Härliga Hawaiian ladies! Alltid intressantast med historielektion på plats. Å slutligen en riktigt cool skjorta! :)

2 Mamma
skriven :

Va roligt med alla bilder. Underbart kul o se!!