olleusa.blogg.se

Tja! Mitt namn är Olle Berggren och är 18 år gammal. På den här bloggen kommer du kunna följa mitt år som utbytesstudent i USA hos mina värdpappor Will & David som bor i Charlottesville, Virginia.

Lucia firande och teater!

Hejhej! 
Ett tag sen jag fick till ett inlägg nu, här kommer recap av helgen:
I fredags var det dags för basketmatch igen. Hemma match mot en av rivalerna, Albermarle. Var inget snack, we crushed them! Blev seger med 72-50 eller något sådant! Grym match och riktigt bra drag på läktaren. Hur kul som helst.
På lördagen hade vi blivit bjudna till ett svenskt lucia firande! Det bor nämligen en hel del svenskar här och en av dem är mamma till en av Will's kör elever. Så hon bjöd in oss. Det fanns lussebullar, svensk glögg, knäck mm. Barnen och några mammor gjorde till och met ett litet lucia tåg! Var riktigt mysigt :-)

Kass bild men där är luciatåget haha!

Efter det åkte vi och åt middag på en sportbar aktigt ställe. Och middagen blev:
En härlig fet burger! Och japp, det ligger en burger där under lökringarna någonstans ;-) väldigt smakligt!

Efter middagen bar det iväg till skolan för att kolla på skolans uppsättning av teatern Eurydice! En av mina lektioner är ju Technical theatre så har vart med och byggt rekvisitan för teatern så var riktigt spännande att få se det in action.

Vi byggde ett stooort träd av en grund, hönsnät för att forma och sedan tidningspapper och lim för att få utseendet! Till höger är lite plattformer/kullar med ett garage aktigt ställe där "the lord of the underworld" kom ut cyklandes på sin trehjuling (jag byggde garaget och dörren så han kunde cykla ut och in). Teatern var bra, alla skådespelare och hjälpredor är elever! Rätt ballt :-) 

Söndag blev en dag med gym på morgonen och sedan football framför tvn hela dagen! Härligt.

Den här veckan har vi mid-term exams... Idag (måndag) var en vanlig dag men imorgon börjar det! Vi har en exam i alla ämnen, 2 om dagen så slutar vid lunch vilket är nice iallafall. Några av proven är bättre än andra dock beroende på vilka klasser man har. Så i tech theatre ska vi bara bygga som vanligt, public speaking ska jag hålla ett tal bara, global citizen ska vi ha en diskussion, och foreign films är jag redan klar med uppgiften. Har dock riktigt prov i Biologi, AP Government, och AP English. Men ändå helt okej :-) 

I övrigt så är allt jätte bra med mig! Skolan går bra, har just nu A i alla ämnen utom AP english där jag har B, 89% och man behöver 91% för A. Är förövrigt den svåraste english klassen man kan ta, är college nivå så är rätt roligt att det går så bra :-) 
Allt funkar jätte bra hemma med, trivs hur bra som helst! Kunde absolut inte fått en bättre värdfamilj!! 
Och med kompisar går det också hur bra som helst, så många härliga och roliga människor som man lärt känna.

En lite rolig bild jag kom över också haha. Stämmer in ganska bra faktiskt ;-) life is good! (Killen är en person från en tv-serie för er som inte vet haha, citat från honom)


Guess that's all for now! Kram
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 DAD
skriven :

Underbart med ett svenskt Luciafirande! Vad tyckte W&D om luciasångerna och lussekatterna? Ryktet säger även att du fick en del "delicious treats" med dig hem.... :)
Riktigt snyggt scenbygge!!! För att inte prata om betygen....så stolt över dig!!!
Lycka till med exams nu och köp några riktigt fina julisar till dadsen!
Kram å puss <3

2 farmor
skriven :

Allt du får vara med om är otroligt kul och jag säger som far din: stolt över hur du grejar både skolan och sporten!
Ha det så bra sista dagarna den här terminen. KRAM

3 Lottie
skriven :

Vad kul att du provar nya saker såsom scen o rekvisita bygge, måste va kul o se föreställningen o hur aktörerna använder det du varit med och gjort. Ha det bäst! Kram Lottie

4 Mormor
skriven :

Härligt att höra att allt är bra. Luciafirande det trodde man inte, men vilken kul överaskning att du fick visa W & D hur vi firar lucia i Sverige. Grattis till fina betyg efter denna termin i skolan!
Kram mormor

5 farbror Rick
skriven :

Kul med luciatåg mm som hemma och skönt att allt e på topp! Har du bestämt idrott för nästa termin ännu? Ut och köp klappar till dina dads nu :)
Själv sitter jag på röntgen just nu med en trolig spricka i handen (båtbenet). Farligt med veteranhockey! :(
kramar från hela familjen B jr

Svar: Blir antagligen att prova lacrosse för mig! :D ska bli spännande!
Ajaj hoppas de läker bra... That's hockey, hårt! Men roligt!
Hälsa familjen, kram
olleusa.blogg.se

6 Mamma
skriven :

Härligt med basket! Grymt avis är jag. Låter så underbart med hela skolans engagemang med alla sporter. Det skulle jag verkligen gillat. Va roligt att du får trampa lite okända marker som teatervärlden. Låter roligt med scenbygget.
Kram! Love you! :)